Whole30 Challenge – teller op 10 dagen

De eerste 10 dagen zitten er alweer op! Hoe is het bij ons gegaan? Lees hier onze ervaringen.


Susan


Ik voel me na week 1 heel fit! Af en toe had ik een klein dipje, van verschillende oorzaken. De eerste twee dagen had ik af en toe een ‘brak’ gevoel, ongeveer 2 uur na een maaltijd. Gelukkig hield dit niet lang aan. Ik denk dat het komt omdat ik de dagen voor de challenge meer suiker dan normaal heb gehad. Even afkicken dus!

Een ander dipje was de stress die ik af en toe van het eten kreeg. Omdat ik fulltime werk, moet ik alles van te voren bedenken. Ik maak nu steeds een lijstje van de dingen die ik de komende dagen wil eten bij het ontbijt, lunch en diner en daar haal ik dan boodschappen voor. Goed vooruit denken en soms van te voren koken is mijn oplossing.

De challenge zorgt ook voor wat meer gedoe bij sociale gelegenheden. Normaal ben ik redelijk makkelijk hierin. Heeft een vriendin pasta gemaakt? Dan zeg ik daar geen nee tegen. Nu moet ik natuurlijk streng voor mezelf zijn! Ik heb afgelopen week thee gedronken met een vriendin in de stad, er was een jarige collega op het werk en ik ben uit eten geweest. Mijn tip: een restaurant houdt vaak rekening met dieetwensen en geef het bij vrienden en familie tijdig aan. Dan houden ze er rekening mee.

Gelukkig heeft de challenge ook veel voordelen. Ik heb nauwelijks meer behoefte aan zoet, voel me energiek en m’n darmen zijn er ook heel blij mee. Ik voel beter aan wanneer ik vol zit. De extra lifestyle challenge heeft ervoor gezorgd dat ik bewuster ben van mijn computer en mobiel gebruik. Het is soms lastig om de computer om half 10 uit te doen, maar het is wel heel fijn eigenlijk! Ik kom ‘s avonds echt meer tot rust.

Ik heb zin in week 2! Wel heb ik weer een aantal challenges binnen de challenge. M’n vriend en ik gaan binnenkort verhuizen en daar moeten we veel voor regelen. Hopelijk heb ik genoeg tijd om goed te blijven eten. Verder heb ik weer een paar afspraken met vriendinnen. Het belangrijkste voor mij is: handig boodschappen doen en slim koken. En natuurlijk om half 10 offline!

Elsbeth
Elsbeth


De eerste week verliep de challenge wel makkelijk. Vooral het lifestyle gedeelte beviel mij goed! Op dag 1 heb ik mijn laptop zelfs maar 2,5 uur aangehad. Ik had ineens tijd (en zin!) om andere dingen te gaan doen. Dit klinkt heel raar, aangezien ik verder niet zo veel te doen had overdag, maar ik bedoel daarmee dat ik mij ineens veel vrijer voelde om andere dingen aan te pakken.

Als ik nu op de week terug kijk, merk ik dat ik in de dagen erna weer steeds mee mijn laptop aan heb laten staan overdag. Wanneer mijn laptop aanstaat, voel ik mij toch elke keer geroepen om er weer even achter te gaan zitten om toch even te kijken of er al wat nieuws op facebook/pinterest/fitocracy e.d. staat. Dit vreet energie en je krijgt het gevoel alsof je dit moet doen om je verveling aan te vechten. Terwijl je eigenlijk geen ‘verveling’ voelt wanneer je doelbewust iets voor jezelf bedenkt om te gaan doen.

Qua eten begon de challenge ook goed. Ik merkte dat ik snel al veel minder zin had in zoetigheid, voorheen nam ik toch snel nog een handje gedroogd fruit tussendoor. Wel verdween mijn eetlust op een gegeven moment. Geen goed teken! Of dit nou kwam door gebrek aan inspiratie en/of de druk van elke keer alles op onze facebook pagina moeten posten.. Het gevolg was in ieder geval dat ik heel erg rommelig ging eten, veel losse dingen om toch maar wat te eten, met toch nog het gevoel dat je nog steeds geen echte maaltijd had gehad.

Wat heb ik door de challenge bereikt deze week:
- eindelijk dat boekje uitgelezen dat al een tijdje op me lag te wachten,
- regelmatig en ook bewuster naar buiten geweest,
- ineens met gemak voor 12 uur in bed liggen i.p.v. standaard 12 uur net niet halen,
- meer rust en minder frustratie door opgeruimde kamer en bewuster internet gebruik.

Wat zijn mijn aandachtspunten voor de aankomende tijd:
- meer lezen, te beginnen met De Hormoonfactor (eindelijk),
- mijn colleges beginnen weer, dus de colleges volgen en studiestof doornemen,
- laptop overdag weer vaker uit laten,
- van te voren wat maaltijden bedenken, zodat ik daar minder over hoef na te denken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>