Gezonde studie snack – de 20 in de 80/20 regel

Je kent het vast wel. Een drukke periode op het werk of voor je studie. Een verslag, presentatie of tentamen.

Zodra de deadline dichterbij komt en de werkdruk hoger wordt, verdwijnt je gezonde eten patroon vaak wat naar de achtergrond..
Door het gevoel van tijdnood grijp je sneller naar het ‘makkelijkere’ voedsel of maaltijden worden domweg overgeslagen doordat het, i.p.v. van 11, ineens alweer 16 uur is.

Voor de studenten is het momenteel weer een stressvolle periode, de laatste tentamens voor de zomer moeten gemaakt worden. Ook ik ben vandaag weer druk aan het studeren geweest. Rond een uur of 16 vond ik dat ik wel weer eens even pauze mocht houden. Even wat eten en naar buiten, de frisse lucht in.

De AH is hier tegenwoordig op zondag ook een paar uur open. Dus ik dacht, als ik nou eens wat lekkers ga halen bij de AH. Wandelend. Beweging, check; frisse neus, check. So far, so good..

Maar juist wanneer je zware (mentale) inspanning moet leveren, is het belangrijk dat je genoeg  energie en bouwstoffen uit je voeding kan halen. Bovendien werkt de energie dip die volgt op een koolhydraat rijke maaltijd niet erg bevorderend voor de daarna geplande studie uurtjes! En aangezien ik na mijn pauze weer verder wil studeren, is het verstandig die dip te vermijden.

Dus.. Wat koop je dan als je jezelf toch op iets lekkers wil trakteren?

Laatst kon je lezen over de 80/20 regel die Susan handhaaft. Die 20% het liefst wel gluten en suiker vrij. Met dat in het achterhoofd ben ik naar de winkel gegaan. Ik zag dat de aardbeien in de aanbieding waren en die had ik al tijden niet meer gehad. Lekkers, check! Alleen zijn aardbeien niet zo in lijn met het verhaal dat ik jullie net heb voorgeschoteld.. Ik had dus nog wat eiwitten en vetten nodig om ze mee te combineren. Zo kwam ik bij Hüttekäse. Wel lactose, maar daar hebben we dan de 20% van de dag ;) En het bevat meer eiwit/vet dan magere kwark. Nog wat groenvoer erbij en het kan bijna voor een maaltijd doorgaan.

Ik besloot voor een hartige aardbeien variatie te gaan. Kleiner risico om juist door de zoete aardebeien een sugar craving aan de maaltijd over te houden ;)

Ingrediënten
- hüttekäse
- henneppoeder
- olijfolie
- fijngesneden groen. (ik dacht aan geraspte courgette, maar zag een zak andijvie met korting)
- lente ui
- aardbeien
- geplette peperkorrels

Meng de hüttekäse met het henneppoeder en de olijfolie. Voeg het groen er aan toe, lente ui voor wat pit. Snij een aantal aardbeien in stukjes en strooi er wat geplette peperkorrels naar smaak overheen. Genieten! Ik heb er ook een paar stukjes pecannoten aan toe gevoegd en het bakje mee naar buiten genomen om op een bankje in de frisse lucht leeg te lepelen*. :D (*met een vork)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>